Stuurwiel wil ik met een twee componenten krasvaste lak van IJssel Coatings behandelen een speciale transparante bootlak Double Coat dubbel UV. Half maart 2013 maar een keer aan begonnen. Het blijft maar vriezen. Te koud om in de schuur te gaan lakken, moet minstens 10°C zijn, nou het blijft twee weken lang om het vriespunt tot begin april!!! Dan maar op zolder. Moet vijf maal behandeld worden! Eerste keer veel te dik aangebracht bijna 3 uur aan het schuren geweest om de druipers eraf te krijgen. Als ik de documentatie blad eerst had gelezen, moet je eerst een voorbehandelen met één laag Variopox Injectiehars en geschuurd met korrel P120-180. De lak is erg stroperig. Je moet het schaars aanbrengen en dan vloeit het fantastisch. Wat een gedoe zo’n klassiek stuur met al die tierlantijnen.
Mijn vingers zijn helemaal door van het schuren. Elke volgend behandeling schuren met een fijnere korrel schuurpapier P240-320-360-400. Ik denk dat ik maar hooguit 3 maal ga lakken of als ie mooi is stop ik. Je ziet wel dat je meerdere lagen aan moet brengen het wordt steeds veel mooier. Uiteindelijk toch 5x gelakt. De laatste keer heel zorgvuldig geschuurd. Toch na heel precies gelakt toch nog druipers op de buitenkant, dat voelt niet lekker. Nu alleen de plekken geschuurd die niet mooi waren en ja 5½ gelakt. Ziet er wel gaaf uit. Alleen bij het in elkaar zetten van de onderdelen moest er geweld aan te pas komen. De lak zat er tussen. Met hamer erin geslagen, dat had ik niet moeten doen. Door die kracht kwamen de houtverbindingen los weer opnieuw schuren en lakken.
Het was niet voor niets dat ik het stuurwiel zo vaak gelakt heb. Nu na 6 jaar het is vandaag 2 november 2018 nog net zo mooi glanzend als toen. Hoef er eigenlijk niets aan te doen. Leuk om dit te weten lijkt mij.
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.boehlee.nl/
Comments (0)
Leave your comments