Vaarvakantie naar Monnickendam 27 juli t/m 5 augustus 2019 (via YouTube kan je de video streamen naar je tv)
Op 3 augustus 2019 vertrokken wij, Corrie en ik voor een paar dagen met onze Albatros 21 sloep naar Weesp. Kennissen van ons, Marjolein heeft een mooie dames mode zaak (Fallati) waar Corrie graag haar inkopen doet. Een voorwaarde om met een open boot, een sloep op pad te gaan is, het moet wel mooi standvastig weer zijn. Je reis moet je wel van te voren plannen. Ik had een paar dagen voor we weg gingen nog even naar de route gekeken hoe we moesten varen. Met de ANWB digitale waterkaart app is het fijn werken. Alle jachthavens kun je gelijk zien of er passanten welkom zijn er hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. Je kunt nu zelfs automatisch een route uitzetten. Wel je gegevens invoeren van je boot afmetingen. Bij Weesp zag ik dat er onderhoudswerkzaamheden aan de Driemond sluis bij het Amsterdamrijnkanaal werden uitgevoerd. Maar vrijdag voordat wij vertrokken was dat opgelost. Niet meer op de dag van vertrek even gecheckt of dit ook opgelost was. Ik had ook een route uitgestippeld om over de randmeren te gaan varen. Vorig jaar hebben we al een paar dagen in de prachtige jachthaven in Naarden gelegen. Fietsen gehuurd heerlijk door Naarden gereden.
's Ochtend vroeg vertrokken we richting Uithoorn. We zijn door de stad Leiden gevaren richting Leiderdorp de Zijl op en stuurboord uit de Driegaten brug door over de Dwarswetering naar de Does via Wijde Aa over het Braassemermeer, Oude Wetering aan einde stuurboord uit de Drecht op. Prachtig is het daar. Er zijn twee bruggen Tolbrug en Bilderdamse brug die voor onze sloep toch open moeten. Onze sloep heeft toch wel kruiphoogte van 1,20m. Aan het einde van de Drecht gaan we bakboord uit de Tolhuissluizen in. Er zijn twee kolken waarvan wij dit keer in de kleine kolk geschut worden. Hierna zitten we op het Amstel-Drechtkanaal. We leggen aan in Uithoorn om koffie te drinken in een van de vele restaurants. Naar Weesp is bijna 60km is veel te lang om in één dag te varen. Uithoorn een prachtige plek waar we in 2020 wel hebben overnacht. Alles gaat tegenwoordig digitaal havengeld en stroomvoorziening prima geregeld. Hele mooie tussen stop.
We varen het Amstel-Drechtkanaal af de eerste zijriviertje, de Kromme Mijdrecht, zijn we ook vaak geweest en voert naar Vinkenveen. Nu zijn we doorgevaren tot waar het Amstel-Drechtkanaal in de Amstel overgaat. We gaan stuurboord uit de Oude Waver in. Goed opletten want je vaart er zo voorbij. De provincie grens van Noord-Holland en Utrecht loopt door de Oude Waver.
Prachtige kleine watertjes waar je een aantal bruggen, de Keabrug een ophaalbrug, zelf moet openen. Hierna volgt de Waverbrug een ophaalbrug met bediening.
Hierna de twee draaibruggen die je ook zelf moet bedieningen. Maar is een fluitje van een cent. Zelfs mijn vrouw Corrie kan de draaibrug bedienen. Alles wijst vanzelf.
Wij gaan bakboord uit de Waver op en varen gelijk tegen de Stokkelaarsburg en de Voetangelbrug met bediening. Deze bruggen moeten voor ons open. Het zijn twee dezelfde type bruggen.
Direct na de brug de Voetangelbrug stuurboord uit de Holendrecht op. Onder de snelweg A2 varen we over het Abcoude meer door naar de Angstel. Nu zijn we in het leuke dorpje Abcoude . "De Derde brug" kunnen we net onderdoor H12. De volgende ophaalbrug Heinkuitenbrug met hoogte van H7 moet helaas weer voor ons open. Maar alles gaat vlotjes.
Bij een T splitsing staat een stoplicht en bediening voor de Dorpsbrug. Hier gaan we bakboord uit de Gein op. Het is zo smal dat boten breder dan 2,50meter niet door kunnen varen. Onze sloep is 2,45m dus kan net. De brugopening is 3,0m en strak tussen de bebouwing.
Op de Gein komen we ook nog een tweetal vaste bruggen tegen de Jan Swinkelsbrug H=2.2 en de Wilhelmina brug met een hoogte van H=20.7 de laagste brug in de route. Voor ons geen probleem. Erg spannend en mooi om hier te varen.
Aan einde van de Gein komen een mooie brug tegen de Geinboogbrug H22,5. We gaan na de brug stuurboord uit naar Driemond. Helaas daar zien we dat de brug is afgesloten. De werkzaamheden waren nog niet voltooid. Ja ik had beter moeten checken of de stremming al was opgelost, hadden we een andere route kunnen varen via Vinkenveen.
Wat nu, we hadden in ons jachthaventje "Watersport Vereniging De Vecht" waar we al eerder verbleven onze vriendin Marjolein van Fallati, al een plekje voor ons gereserveerd. Helaas konden we daar niet meer naar toe. Te ver omvaren. De kennissen uit Weesp wisten gelukkig een klein jachthaventje in de buurt "de Grote Zomer". Dit was een haventje voor kleine bootjes, toegangsbrug H=14, met nauwelijks faciliteiten. Maar was toch heel gezellig midden in Amsterdam. Ongelofelijk dat je zo dichtbij de stad nog kan genieten van de natuur. Op mijn video is te zien hoe het in de jachthaven van de Grote Zomer er uit ziet.
Wat nu. Mijn planning was naar de Randmeren te varen, dat viel in duigen. Toen wij in Vinkeveen hebben overnacht, zei een schipper tegen ons dat Noord-Holland ook heel mooi is om te varen. Dus mijn plan bijgesteld. Onderweg naar Amsterdam zijn nauwelijks jachthavens. Ik koos ervoor om naar het Nieuwe Meer te varen daar zijn genoeg havens. Leuke route door Amsterdam onder de Magere Brug geeft een heel bijzonder gevoel. Je sloep in Amsterdam onbeheerd achter te laten wordt ten strengste ontraden. In de Keizersgracht alleen maar even aangemeerd. Corrie heeft de boodschappen gedaan. Ik een beetje genieten van de sfeer. We voeren naar het Nieuwe Meer maar eerst in de lange sluis de Nieuwe Meersluis geschut. Het verval is bijna niks. Na de sluis voer ik bakboord uit naar verschillende jachthavens. Je kan op mijn route zien dat ik daar heen voer W.V. H'79. Even gebeld met de havenmeester maar die zei zoek maar een plekje. Ik ben met vakantie. Ja helemaal vol en had daar geen goed gevoel bij. Dus omkeren en naar WSV Onklaar Anker gevaren. Erg vriendelijke mensen. Het waaide nog behoorlijk en konden een plekje vinden uit de wind. Fantastisch was het daar. Alleen de huisregels zijn streng. We wilden de vaat doen maar dat mag niet, werden er streng op aangesproken. We hebben natuurlijk geen keuken aan boord. Dat was wel een beetje vreemd.
Ik heb een route uitgestippeld richting Monnickendam. Langs jachthaven City Marina Dock, vlakbij het Gerechtshof Amsterdam. We hebben daar in 2012 voor de eerste keer in onze sloep met nog lage kap heel primitief overnacht. Prachtige jachthaven, goed beveiligd prachtig sanitair en een super Hotel Restaurant Room Mate Aitana direct aan de haven. Je kan ook overnachten, je krijgt dan korting via de havenmeester. We hebben destijds daar heerlijk ontbeten. Helaas hebben ze tegenwoordig niet veel plaats voor passanten. Maar met een linnenkap is het er heel erg luidruchtig 's nachts.
Ja we moesten het IJ oversteken. Dat is best een druk en gevaarlijk water met zo'n klein bootje. We hebben stuurboord aangehouden totdat we haaks konden oversteken naar het Noordhollandsch kanaal. Daar lag direct een grote sluis de Willemsluizen. Het was niet druk en ging allemaal prima. Op de video is de route te zien hoe we gevaren zijn. Vlak voor Monnickendam weer een sluisje de Grafelijkheidssluis. In de grote jachthaven Marina Monnickendam vonden we een mooie plekje. Wel tussen grote zeiljachten. Ik kreeg nog te horen of de box niet te groot was en of onze landvasten wel lang genoeg waren. Nou dat had de havenmeesteres wel goed. Moest toch even mijn lange landvasten van 15meter erbij hebben om aan te leggen. Achteruit de box in is best lastig als je dat nog nooit gedaan hebt. Corrie heeft uiteindelijk over de boot die naast ons lag de landvast om de meerpaal heen moeten brengen, we konden er niet meer bij. Maar al doende leer je het wel. 's Avonds zijn we lekker wezen wandelen in Monnickendam erg leuk dorpje, heerlijk gegeten.
Ik heb voor de grap destijds ook een account genomen bij Marine Traffic. Hier kan je een MSI nummer aanvragen zonder dat je apparatuur zoals AIS hebt. Je gegevens worden dan via het internet verzonden i.p.v. een marifoon. Dit heeft dan wel vertraging tot gevolg maar toch leuk dat je nog gezien wordt. Tijdens het varen kan je ook je route vastleggen, maar wel voor een paar dagen dan is het weer weg. Op de video kan je dan ook een screen afbeelding zien waar mij sloep ligt. Inmiddels heb ik ook marifoonbewijs gehaald, best nog pittig om te leren. Je moet wel allerlei vergunningen aanvragen en leges betalen. Een handmodel gekocht. Ik had mijn marifoon op de motorkist geplaatst. Ik kreeg geen enkele oproep te horen. Een vriend Theo Elderhorst wees mij erop dat ie te dicht bij de motor stond. Inderdaad achter in de sloep betere ontvangst. Maar ja toch nog weinig te horen. Ook maar een antenne geplaatst, nou dat is een verschil. Leuk hoor, laatst kwamen we laat uit Haarlem slecht weer geen boot meer te bekennen op de Ringvaart zijn een drietal bruggen die voor mij open moeten. Super, kon bijna zo doorvaren en een goed verstaanbare bruggenwachter. Vorig jaar 2020 een jacht gehuurd in Friesland. Ik heb de marifoon meegenomen werkt perfect. Alleen is een marifoon aan het schip gebonden. Ga hier misschien nog eens een apart artikel over schrijven.
Wordt vervolgt
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.boehlee.nl/
Comments (0)
Leave your comments